De Manlleu a Roda de Ter: un passeig vora al riu

Manlleu i Roda de Ter son dos poblacions osonenques unides per un mateix riu, el Ter, i totes dues tenen en comú l'aprofitament d'aquest riu pel desemvolupament dels seus moradors desde temps del romans.

En aquesta sortida combinarem en un itinerari molt planer, boscos, terres de conrreu, fàbriques i les meravelloses places de totes dues vil·les, així com el pont vell de Roda de Ter o l'església de Sant Miquel de la Guardia de Manlleu així com diverses rescloses.

Meandre de la Devesa - Riu Ter - Manlleu

Dades de la sortida

Distància:    11.9km      Temps:    4h (aturades)     Circular:    SI
Alç.màx:     462m         Alç.mín:   427m                Dificultat:  1/5

Una sortida més acompanyat per la meva peque i unes amigues, la Núria i la Jessica, és vora les nou quan sortim de casa direcció Manlleu per la C17; a aquestes hores del matí ja es concentra un volum considerable de vehicles que pujan direcció Vic. En tres quarts d'hora ja hem arribat a l'inici de la etapa. La Plaça Dalt Vila. En un primer moment el camí transcorre al voltant del riu Ter, entre un canal auxiliar i el riu mateix. Amb plataners gegants i zones de joc infantil. Passem pel pont de Devesa i anem cap a Sant Miquel de la Guàrdia.

El Ter al pas de Manlleu
Resclosa
Un cop passat la fábrica de Can Llanes abandonem aquest camí frec i ample per agafar una petita carretera que ens durà a la urbanització de les Masies de Roda, un cop allà, entre mansions i camps de conreu arribem a l'església de Sant Miquel de la Guàrdia. (datada de l'any 1012). Les nostres passes abandonen el camí principal per anar reseguint les marques de GR. Un petit corriol ens durà pel mig de boscos de ribera a la Resclosa de Can Puntí.

Ja la veiem¡¡¡
Nora vaaaa¡¡¡ que marxem¡¡¡
Sant Miquel de la Guàrdia
Ara el camí es torna corriol, estret i humit, un bosc de ribera, vorejat per matolls verds de ortigues i camps de roselles. Tot seguint el curs del riu. Nora està mirant els ànecs que nedan a la part més allunyada de la riba. Petits grupets de pescadors es col·locan vora el riu tot esperant que la sort els vingui de franc.

Resclosa de Can Puntí
Jessica, Núria i Nora
De cop i volta el camí es torna a obrir i a mà esquerra trobem camps de mimosa i roselles. al bell mig d'aquests camps, petites masies sobresurten del mar verd dels prats. Aixecant una miqueta la vista, veiem com els Pirineus encara nevats s'aixequen imponents, les vistes desde el Pla del Gelebert són maquíssimes.

Camps de mimoses
Els Pirineus per sobre de Manlleu
Un cop passat el Pla seguim direcció Roda de Ter, però primer travessem el camí dels pous, un camí ple de pous i construccions per recollir i emmagetzemar aigua del riu per poder garantir el reg dels camps confrontants. Minuts més tard ja veiem el Pont Nou de Roda de Ter.

salt d'aigua
Com aquest n'he comptat 11 pous
El pont Nou de Roda de Ter
Aprofitem el fet d'haver arribat per coneixer el casc antic de Roda de Ter, anem pel mig del poble fins el pont Vell. La panoràmica des del pont són impresionants. Agafem un ascensor que ens du a la riba del Ter, on aprofitem per beure aigua i perque Nora jugui una miqueta a un parc que hi ha entre els ponts.

Panoràmica des del Pont Vell
Ogives del Pont Vell
La Tita Núria em treurà d'aquí en cotxe¡¡¡ Arranca nena¡¡¡
Un cop em omplert la panxa amb aigua i un petit mos de pa, desfém el camí per tornar a Manlleu. Però ara que ja coneixem el camí hem pensat en aturar-nos a un refugi que hi ha a uns dos kilómetres de Manlleu. Abans ens ho hem trobat, una taula i bancs de pedra vora el riu i decorat amb escuts de les poblacions que travessa aquest riu Ter. Així que..... pasem per sota del Pont Nou i tornem a agafar el corriol cap a Manlleu.

Sota el Pont Vell (Roda de Ter)
Menjant al refugi vora el riu
Desfent el camí
Un cop sortim del corriol i arribant vora Sant Miquel de la Guàrdia, trencarem per un corriol estretet vora uns camps de cultiu i el riu. Anirem a buscar la font dels enamorats i podrem veure la fàbrica de Can Llanes desde una altre perspectiva. Hem de vigilar perque la caiguda fins al riu es de uns deu metres, encara que es difícil caure.

Per l'altre costat del camí
Fàbrica de Can Llanes
Tornem a caminar per la urbanització i entrem a Manlleu pel mateix passeig de la ribera del Ter. Anirem a visitar la plaça Major del poble. Pasem primer per l'antic safareig del riu i despres tumbem a dretas per anar pel carrer del Sant Ferran cap a aquesta plaça i l'esglesia de Santa Maria de Manlleu. Tot plegat un lloc preciós. Ens hem trobat tant be que ens hem aturat a una geladeria de la plaça per fer unes cervesses i uns gelats abans de prendre el camí de tornada a casa.

Des del safareig del riu
Santa María de Manlleu
Mira Papa¡¡¡ un Sant Jordi.... jajajajaja¡¡¡
Panoràmica de la Plaça Major

Track de la ruta (maria i emili)