Castellfollit de la Roca

Un dels municipis més petits de Catalunya s'aixeca uns cinquanta metres per sobre d'una paret basàltica entre els rius Fluvià i Toronell. L'acció erosiva de les aigues ha configurat al llarg dels anys aquesta forma de fulla que té la cinglera, parlem de Castellfollit de la Roca.

Dades de la sortida.

Distància:    4,59km         Temps:      2h15'          Circular:       SI
Alç.màx:     316m            Alç.mín:     233m         Dificultat:     Cap

Un Diumenge d' hivern. La temperatura és força fresca, només marca cinc graus, però, realment, és així com ve de gust fer una sortideta pel bosc. A tres quarts de deu som al pàrquing de Castellfollit de la Roca, a poc més d'una hora de casa. La sortida d'avuí és de caire cultural, feia temps que volía conéixer aquest municipi de la Garrotxa.

Castellfollit de la roca des del mirador
Hem deixat el cotxe al pàrquing provisional que hi ha darrera de l'església de Sant Salvador, a tocar de la carretera d'Olot. Ja veiem en aquests primers metres que força gent a decidit conèixer aquesta contrada de la Garrotxa. Passem pel devant de l'ajuntament, on trobem el Rellotge de Castellfollit.

Curiositat històrica

El rellotge de Castellfollit va ser construit fruit d'una promesa que li va fer un momàrquic, el sr. Lluís Pons i Tusquets, de la Garrotxa a Sant Roc. Aquest senyor es presentava com a diputat a les Corts l'any 1910 i va prometre al poble de Castellfollit que si sortia candidat construiría aquesta estructura, i així va ser, l'any 1924 es va fer la instància per la seva construcció que va finalitzar a mitjans de 1925

Rellotge de Castellfollit
Tombem pel carrer Nou i pel carrer Major per anar a trobar la plaça on s'erigeix el castell-museu de Castellfollit. En aquest tram ens em adonat de dos coses, la primera, que aquests carrers estrets són molt semblants al carrerons de Rupit i que aquest municipi té un gran problema amb els gats. N'hi han arreu on miris..........

Carrer Major
Aquí veiem potser una de les imatges icone o més fotografiades de Casttellfollit. L'encreuament entre els carrers Major, de la Plaça i de l'església. Aquests díes, en tant que preparava la sortida, en gairabé tots els blogs i webs consultats he trobat aquesta imatge repetida continuament

Encreuament dels carrers Major, de la Plaça i de l'església
En poc més de cent metres ens trobem amb el Castell - Museu de Castellfollit. Són vora les deu i les portes del recinte romanen tancades. Passem per la seva dreta i anem a contemplar el Mirador del Castell o també anomenat Puig Castellet. D'aquí podem veure el riu Fluvià travessat pel pont de fusta i també la zona anomenada el Cós amb el Castell de Montagut i la església de Mare de Deu del Cos.

Façana principal del Castell
Façana posterior i plaça del Mirador
Tornem a la portalada principal i agafem un carreró estret i malmés fet de roca volcànica anomenat camí de la Font. Després de fer diverses ziga-zagues arribem a una zona de conreu conegut com a Horts de l'església, a la llera de la Riera del Turonell. Creuem aquesta riera per l'antic pont medieval. Val a dir que la plataforma metàl·lica que configura la zona de pas rellisca molt.

Pont del Turonell (antic pont medieval)
Cami de la Font (Isaac i Nora)
Només creuar el pont tombem a l'esquerra i anem vorejant el riu per un pas fins al pont del riu Fluvíà, un pont amb tres arcs de fusta que ens duran a la llera contraria i que ens permetran gaudir de les vistes més conegudes de Castellfollit, la seva paret basàltica. Una pared de cinquanta metres d'alçada flanquejada pels rius Turonell i Fluvià que és un espectacle pels sentits

Castellfollit de la Roca i la pared basàltica
 Aquest pont està maleït, d'ençà la seva construcció l'any 1908 ha sigut refet total o parcialment força vegades. Tot és degut a que els ciments dels arcs estan collats a una zona de terrenys movedissos que provoca esquerdes a la estructura, aixó, acompanyat d'aiguats i petits terratremols va fer que el pont quedés inutilitzat l'any 1940.

Pont sobre el riu Fluvià
No hi han paraules
Desfem el camí, tot el camí, fina arribar novament a la Plaça del Mirador o Puig Castellet. Aprofitem que són les dotze tocades per visitar el Castell (ara ja és obert al públic) i fer el dinar. Pujem a la torre més alta del castell per contemplar les panoràmiques que ens regala el campanar.

Interior del Castell
Castellfollit des del campanar
Nora i l'Ovellot dalt del campanar