Ruta dels molins fariners: Calldetenes a Sant Julià de Vilatorta

Un troballa ideal per fer amb la família. Una passejada tranquila, curta i d'orientació molt sencilla per camins planers i sense cap tipus de dificultat entre dos municipis osonencs, Calldetenes i Sant Julià de Vilatorta, tot seguint la riera de Sant Martí.

Dades de la sortida.

Distància:    4.10km         Temps:     1h30'        Circular:      NO
Alç.màx:     620m            Alç.mín:   539m         Dificultat:   Cap

Avuí anem d'excursió un bon grupet, Sortim de casa a dos quarts de deu del matí, no hi ha presa perque el municipi de Calldetenes és a poc més de mitja hora i a més a més anem amb canalla petita i no cal fer-los llevar d'hora per fer aquesta sortideta. En arribar a Calldetenes la temperatura és molt agradable, uns vint graus a les deu i escacs i camviem la màniga llarga per la crema solar.

Inici de la sortida
La sortida la iniciem al carrer de Folgueroles a Calldetenes, d'allà surt un corrioleta que indica la ruta dels Molins. En aquest primer tram hem d'anar amb mil ulls perque hem de travesar la carretera nova que uneix el muncipi amb una rotonda de recent construcció. Un cop sortejat aquest punt ens trobem amb el primer dels molins, el Molí d'en Pujol, un dels molins més vells del municipi. En la bassa hi trobem anecs i un bon grapat de gallines que fan que als petits riguin com bojos veient com es barallen per agafar el pinso.

Moli d'en Pujol
La riera de Sant Martí.
Anem seguin el torrent de Sant Martí amunt per un corriol amb força vegetació i amb molts anecs nedant o descansant a la riba. El camí no té perdua. Anem passant sobre ponts de fusta travessant el torrent fins arribar a Can Vinyals, on passarem per sota el pont de la N141d per sortir a la Font de la Gana en un primer terme i després a la Font d'Eres abans d'arribar al Molí de la Frontera.

Els ponts de Can Vinyals
De camí cap al Molí de la frontera
Manel, Nora, Laia i Yolanda a la cadireta de la Frontera
Seguim riba amunt passant per petits salts d'aigua i pous ara anegats. El camí continua sent ben frondós i evita que la calor es faci pesada, tot i així el termómetre marca uns meravellosos vint-i-tres graus a poc més de les onze del matí. Arribats al Molí de Rosanes pasarem per sota de la carretera C25 (Eix Transversal). La gent que va promoure aquesta ruta a aprofitat aquest indret per fer un mapa de la ruta, indicant els molins del cami i tot presidit per una gran estel·lada.

Entrada al pont
Francisco ens marca e¡la posició actual
Sortint del túnel tornem a fer pel corriolet, encara que ara la vegetació no és tan exhuberant. Passem per la Cadireta del Moli de Rosanes i arribem en un tres i no res al Molí de la Calvaria. Un antic molí del segle XI ara convertit en un eco museu. Encara es pot veure el petit moli que feien servir per fer funcionar la esmoladora de metall i que donava empenta a la mola petita del moli.

Cadireta del Moli de Rosanes
Molí de la Calvaria
El torrent de Sant Martí entra ara a Sant Marti de Riudeperes, un petit nucli urbà presidit per la ermita de Sant Martí, el Pí de Sant Martí i el Molí de Nadal. Aquest Molí ara convertit en una gran finca és impresionant, només la seva portalada ja fa goig. Arribats en aquest punt, val a dir, que gairabé hem arribat al final de la sortida.

El pont del Molí de la Calvaria
Sant Martí de Riudeperes
Molí de Nadal
El corriol és ara al ras, poc arbre tenim al costat, el rierol baixa pel dret sense fer cap ziga-zague. Uns petits i encadenats salts d'aigua fan que aquest tram que voreja la finca de Nadal no sigui tant dur (encara que no ho és de dur, acostumats a la ombra) ara és complicat caminar sota el sol del migdia. Arribem al Molí d'Alta Riba,l'unic dels molins del camí que no té cap finca adherida i que només es dedicaba al subministramnt d'aigua al palauet de Santa Margarita i als conrreus de la Mare de Déu de la Mercè.

Detalls del Molí d'Alta Riba
Molí d'Alta Riba
Enfilem ara pel Passeig del Torrent al municipi de Sant Julià de Vilatorta, el corriol va reseguint aquesta carretera fins arribar a la nostra destinació, el parc de les Set Fonts. En aquest parc trobem una zona de picnic, jocs infantils, una tirolina i un bar-restaurant molt trempat tot en una zona ben protegida pels arbres i sense problemes per que la canalla pugui jugar.

Arribant al Parc de les set fonts