El Circ de Tristaina. Ordino, Andorra

Una estada de dos dies al petit país dels pirineus, Andorra. El primer matí ens enfilem cap al fons de la Vall d'Ordino, el Circ de Tristaina, una vall glaciar envoltada de pics de més de 2700m, entre ells, el Pic de Cabanyó (2733m), Carausans (2715m), de Tristaina (2878m) i de les Planes (2788m), i envoltat per la Costa Rodona i el Port de l'Arbella.

Circ de Tristaina i volta als Llacs.

L'excursió dels llacs de Tristaina és una de les més conegudes d'Andorra. És un conjunt de llacs de muntanya, el primer dels quals arribarem en només 45 minuts. Iniciarem la ruta al restaurant La Coma d'Arcalís (42º37'54'' - 1º28'56'') d'on surt un petit corriol.

Distància:    5,50km         Temps:       4h15'          Circular:      Si
Alç-màx:     2430m          Alç-mín:     2192m         Dificultat:     2/5

La ventatge d'arribar al lloc de la sortida un día abans és que començo a caminar amb la ment i el cos ben relaxats, i no empanat després dels bem be dos-cents kilómetres fins arribar aquí. A primera hora del matí fa una temperatura ideal, uns 18 graus quan arribo al restaurant de la Coma d'Arcalís.

La Coma d'Arcalís (2220m)
Per l'esquerra del restaurant i uns metres més amunt trobem el primer pal indicador del circuit de Tristaina. Anirem remontant la Costa de la Coma del Forat fins arribar a l' inici del circ i els llacs glaciars. Val a dir que aquest és el tram més pesat d'aquesta sortida. El tram inclou un parell de pasos de cadena que són força pràctics. La vista des del cim de la Coma del forat és gratificant.

Panoràmica de la Costa de la Coma del Forat
La Coma d'Arcalís petitet, petitet
Gairabé al final
Riera de la coma del Forat
Un cop hem fet cim s'obre una nova perspectiva, Ja veiem cap a l'esquerra el llac del Mig i s'intueix el llac d'Amunt i cap a la dreta passa un corriolet que ens durà cap al Llac Primer. Jo decideixo anar primer a buscar els dos estanys més allunyats, és a dir, el del Mig i el de mes Amunt.

Esquerra: Estany del Mig i Estany de més Amunt
Dreta: Estany Primer
Vaig baixant sense complicació per un corriolet ben marcat cap a la llera de l'Estany del Mig, són poc més de les 9:00 i el mercuri ja marca 22 graus. Les imatges de l'Estany són magnífiques i sembla que del mateix estany en surti una altre montanya.

Estany del Mig
Vorejo l'estany per la dreta i darrera d'un petit puig ja endevino l'Estany de més Amunt. En teoría aquest hauria de ser el més gran, però jo tinc la impresió que no és aixi. L'aigua bull ple de vida, capgrsos i truites petites van nedant vora les roques i mosquits com a elefants van volant pel meu voltant (sort del repelent). L'aigua que baixa pels caients de la Costa Rodona van omplint d'aigua l'estany.

Estany de més Amunt
Circ de Tristaina i Estany de més Amunt
Resegeuixo el torrent d'aigua freda que prové del desglaç fins arribar al Collde l'Arbella a 2601m. Un cop aquí tinc la possibilitat de pujar a fer cim o bé, la opció per a mi més sensata, anar cap a l'esquerra per anar a buscar el Mirador dels Llacs. Creuaré el torrent dos vegades i m'amagaré d'uns cavalls salvatges que pasturen per allà fins arribar a la enorme fita de pedres que corona el mirador.

Torrent glaciar
Coll de l'Arbella amb el Pic al fons
Miradors dels Estany de Tristaina
La vista des del mirador és increible, Tot el circ de Tristaina d'una tacada. Vaig intentar fer una foto des d'aquí amb la intenció que es veiessin els tres estanys però no vaig donar amb el lloc correcte. Tampoc podía anar més enllà, ja que els cavalls estaven pululant per la zona.

Estanys i circ de Tristaina
Desfaig part del camí fins trobar un altre corriol que em durà de manera directa a l'Estany Primer. És un pendent molt suau i va gairabé fins arribar a l'estany a la ombra del pic de l'Arbella, En poc més de vint minuts ja soc a la riba de l'Estany Primer. Estaré una bona estona gaudint del temps, de l'aire i de les vistes de l'estany i aprofitaré per fer un mos abans de finalitzar la sortida.

Baixant cap a l'Estany Primer
Al tenim a tocar
Buscant truites
Ara només queda pujar un petit turó que em separa del primer senyal dels llacs i desfer el camí de la Coma del Forat per anar a buscar el cotxe. Però la tornada encara em regala un parell d'imatges molt maques,

Estany Primer
Estany del Mig i de més Amunt
I amb la gran O d'Ordino deixo aquesta banda d'Andorra per anar a fer més rutes......