El Circ i els llacs de Pessons. Grau Roig (Encamp) Andorra

A l'extrem més oriental de la parróquia d'Encamp, pujant el port d'Envalira torbem el circ i els llacs de Pessons. Un magnífic circ glacial granític on gaudirem del conjunt lacustre més gran d'Andorra. El circ es troba envoltat pels coneguts pics de Pessons, Ribuls i Montmalús, tots ells de més de 2800m. Tot tocant a França on acabarem la jornada i també aquest stage de muntanya per terres del Principat.

Dades de la sortida:

Distància:     8.20km        Temps:       5h15'           Circular:        Si
Alç.màx:      2496m         Alç.mín:     2104m          Dificultat:      2/5

Encetem la última sortida per terres andorranes, avuí marxo cap a la part més oriental d'Andorra. Vaig a la zona del Pas de la Casa, a poc menys de cinc kilómetres de la frontera amb França. El punt d'inici de la sortida serà el parquing del domini esquiable del Pas, al parquing del Cubil, a Grau Roig. Avuí la temperatura és un xic més freca que ahir, Començo amb 15 graus.

Pista d'inici de la sortida
El primer tram de camí passa per una pista esquiable, és una pista sorrenca i amb un bon desnivell, de fet, és el desnivell més pronunciat de tota la sortida d'avuí. El final d'aquesta pista es troba al costat del restaurant i el mirador del Llac Primer de Pessons. És un calvari de 45 minuts sense treva fins arribar en aquest punt. Aixó si, amb unes vistes dels pics de Montmalús, Pessons i Ribuls sense desperdici.

A l'altre banda trobem el Pas de la Casa i França
El Bony d'Envalira (2683m)
El Circ de Colells
Després de la venjança dels 45 minuts arribem al Primer Llac de Pessons, Ara ja veiem el circ de Pessons amb tot el seu potencial i amb el seu atractiu sense igual. De fet, i només amb aquesta primera imatge ja puc dir que és la ruta més maca que he fet aquests dies. A la dreta del camí es troba el Restaurant del Cubil, un mirador excepcional del Circ.

Arribant al Primer Llac de Pessons
Llac Primer i Circ de Pessons
Restaurant El Cubil sota el Pic Petit del Cubil (2704m)
Agafem un corriol petit i ben definit que voreja aquest primer llac i que ens durà a la banda contraria, tot travessant el riu Pessons. Anem seguint les marques del GR7 que ens durà cap a tots els llacs, arribats a un panell de fusta girem a la dreta seguint la riba del llac i travessem el rierol.

Corriol vora el llac Primer de Pessons
Rierol de Pessons
Quin plaer¡¡¡
Ara toca pujar un tram per assolir l'Estany Forcat. Hem de continuar seguint les marques del GR7. Una pujada molt agradable entre abets, rierols i salts d'aigua. Val la pena aturar-se de tant en tant per gaudir del paisatge. No és una pujada molt dura i per tant, és una cosa que ens podem permetre.

El pas de l'Estany Forcat
Seguint el GR7
En poc més de vint minuts ja hem arribat a l'Estany Forcat, deu el seu nom a la forma de forca o banya, encara que, per a mi te més aviat forma de mitja lluna o de truita a la francessa. En fi, per a gustos els noms. Aprofito aquí per fer un petit descans i gaudir del silenci. Després aniré a buscar una petita llacuna que hi ha vora l'estany per continuar cap a l'Estany Rodó.

Estany Forcat
Aixeco el cul de terra i marxo cap a l'Estany Rodó. Aquí el camí és molt planer, només cuatre pins trenquen el paisatge de muntanya pura i dura.Aquest estany és totalment arrodonit i pel que he llegit a les guies d'andora també és el més profund, el canvi dels colors de l'aigua ho testifiquen. Per assolir el quart llac, el de Meligar hem de fer una petita pujada per prats de muntanya.

Estany Rodó
Prats de muntanya cap a l'Estany de Meligar
En poc més de vint minuts arribem a l'Estany Meligar, per a mi, un dels més macos, el voregem per la seva riba dreta i anem a buscar l'Estany de les Fonts. De camí cap aquest llac passem per un Estany del que no he trobat el seu nom.

Estany Meligar
Vorejant l'estany Meligar
Estany Meligar vist a mitja pujada de l'estany de les Fonts
Estany sense nom
La ventatge d'aquesta ruta és que cada poc temps tenim la possibilitat de gaudir dels Estanys, en aquest cas, he trigat poc més de quince minuts en arribar a l'Estany de les Fonts, el penúltim d'aquesta ruta tan atractiva. Un cop arribats aquí només falta veure l'Estany del Cap dels Pessons, amb la collada del mateix nom al fons.

Estant de les Fonts
Estany del Cap de Pessons
Aquí faré l'entrepà, m'ho he guanyat¡¡¡ En mirar cap enrera la imatge de tots els estanys i intuint al final el restaurant del Cubil m'adono que és una de les valls d'estanys glacials més bonica del món, en poc més de 8 km i amb un desnivell no gaire excesiu és pot gaudir d'una imatge dels Pirineus única i ensisadora.

Estanys de Pessols
Desfaig el camí pel mateix lloc, la meva bateria comença a mimvar i no em veig amb cor de visitar els llacs i Estanys que hi ha per la banda de la Solana. Així que: To tieso pa' bajo...... Al final de la ruta encara em depararà una altre sorpresa. Unas marmotas jugant vora el seu cau de pedres y unes papallones de colors increibles.