La ruta del Ferro - Ordino, Andorra

El camí ral entre les poblacions de Llorts i la Cortinada avança al costat del riu Valira tot descobrint el passat siderúrgic d'Andorra en una ruta planera, fàcil i sense desnivell passant per la Mina de Llorts fins a la església de Sant Martí de la Cortinada. Durant el trajecte anirem veient diferent escultures dels homes de ferro, també conegut com a el camí dels Traginers.

Dades de la sortida:

Distància:      6,50km          Temps:     2h30'        Circular:      Si*
Alç.màx:       1437m           Alç.mín:   1334m        Dificultat:    1/5

Itinerari desl Homes de Ferro.

Mina de Llorts (inici i final de la ruta)  - Pont de les Moles - Escultura dels Homes de Ferro - Pont del Vilaró - Pont d'Arans - Sant Martí de la Cortinada.

Ruta del Ferro de Llorts a la Cortinada
Aquesta mini ruta planer em serveix per desentumir i estirar les cames després d'haver fet pel matí el circ i els llacs de Tristaina. Aprofitant que el poble de Llorts el tinc de camí cap a la meva base a la Massana. Aparco el cotxe davant de les mines de Llorts, Al pàrquing del restaurant "La neu"

Pàrquing i cartell informatiu
Punt d'infromació de les Mines de Llorts
Quan vaig arribar, la visita guiada ja havía començat, així que vaig fer les fotos de les escales d'entrada a les mines i vaig anar fent vía cap a la Cortinada, que serà el punt final d'aquest itinerari, encara que després hem de reprendre el mateix camí de pujada per arribar novament a Llorts. Com a curiosiat histórica hem de dir que les mines estàn datades al segle XIX, però només van ser operatives uns quants anys per la poca quantitat de vetes de ferro que s'hi van trobar.

Escales de pujada a la mina
Entrada a la mina
Comencem el camí cap a la cortinada, no té perdua perque està molt ben senyalitzada i a més transcorre entre murs de pedre i el riu Valira del Nord, que baixa desde les nuntanyes d'Ordino. A pocs metres de l'inici veiem la font del Ferro. Un petit broll d'aigua d'aspecte amarronat degut a la oxidació del ferro que es troba a l'interior de la roca.

Font del Ferro
Camí dels Traginers
El Valira del Nord amb el seu to ocre
En breu arribem al Pont de les Moles, encreuament entre el camí ral i el camí de Llorts, en pocs metres a mà esquerra hi ha un petit cartell mig amagat per l'heura i les falgueres que ens marca un petit corriol que ens durà a la esplanada de les escultures dels homes de Ferro.

Els homes de ferro
L'autor francés Rachid Kimoune va representar a la familia Jordino. Una familia que es va aplegar pels nadals a Andorra, cadascún dels personatges ve d'una part del món. Així, Jeanne ve de Sant Petesburg, Aeyko de Tókio, Felip de Méxic, Richard de Londres, Izis del Caire, Jean-Baptiste de Mónaco i Titi de París.

La familia Jordino, de Rachid Kimoune
Sortim del prat i tornem al camí, en reprendre'l ens trobem amb la escultura d'en Mark Brusse titulada "Endless" i que representa un pont de pedra amb dos homenets de bronze intentant passar una pedra enorme pel mig del pont, i uns metres més avall trobem l'obre de Jordi Casamajor, Un gran carro de ferro i un pic, en honor a les tasques que realitzaven els miners de la zona, encara que a primer cop d'ull sembla un cavall una miqueta raro.

Més escultures.
Arribem ara al pont del Vilaró, on trobem un àrea de picnic amb barbacoa inclossa. El camí baixa suau per la vall. Més endavant trobem la casa "de la terra i del foc" de l'autor Alberto Carneiro, Continuem caminant fins trobar les dos últimes escultures, la primera, anomenada "l'home de ferro talp que camina" d'en Guy de Rougemont i "pedra, terra, aigua i foc" del japonés Satoru Sato.

l'home de ferro talp que camina
Pedra, terra, aigua i foc
Des d'aquest punt seguim el descens de la vall entre grans prats i diferents camins que pugen a la Vall de l'Ensegur. Passem la Borda d'en Soler, ara abandonada, fins arribar al pont d'Arans.

Borda d'en Soler
Plantació de tabac
En poc més de deu minuts arribem a la Mola del Mas de Can Soler, on creuarem el pont pere anar a fer l'ultim tram per la carretera, abans però, passarem per la Serradora i la Mola de Can Pal abans d'arribar a Sant Martí de la Cortinada, un dels símbols de la Vall d'Ordina per la seva vinculació amb la ruta i el treball del ferro.